Zazwyczaj odbywam do 4 konsultacji z rodzicami i dzieckiem. Przy dzieciach do ok. 10 roku życia pierwsze spotkanie zwykle odbywa się tylko z rodzicami, w przypadku starszych dzieci – nastolatków – pierwsza wizyta obejmuje rodziców z dzieckiem. Kolejne spotkania dedykowane są samemu dziecku. To przestrzeń na poznanie dziecka, budowanie bezpieczeństwa w gabinecie, nawiązanie pierwszego kontaktu, a także obserwację zachowań dziecka i zidentyfikowanie jego potrzeb. W tej części łączę gry, zabawy i rozmowę - uwzględniając etap rozwojowy dziecka/nastolatka. Rodzice zapraszani są na jeszcze jedno spotkanie sami w celu zebrania wywiadu rozwojowego. Ostatnia wizyta jest podsumowaniem, czasem na informacje zwrotne od psychologa, przedstawienie wniosków, obserwacji, a także proponowanej formy pomocy czy oddziaływań terapeutycznych. Zdarza się, że wymagana jest konsultacja u innego specjalisty, np. psychiatry, logopedy czy innego terapeuty.
Jeśli masz wątpliwości, czy umówić się od razu z dzieckiem, czy bez – Skontaktuj się ze mną.
Możliwe propozycje na ostatniej wizycie: terapia indywidualna dziecka, grupowe formy pomocy, takie jak - Trening Umiejętności Społecznych, terapia grupowa czy socjoterapia. Psycholog może również zalecić Trening kompetencji wychowawczych dla rodziców lub terapię rodzinną obejmującą cały system rodzinny.
Psychoterapia jest specjalistyczną metodą leczenia problemów emocjonalnych i psychicznych, a także rodzajem wsparcia i przestrzenią do rozwoju własnego potencjału osobowościowego. Daje nowe rozumienie swojej rzeczywistości - zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Analiza własnych doświadczeń, myśli, uczuć, potrzeb, a także zachowań zwiększa świadomość, umożliwia refleksję, a refleksja - zmianę dokonywaną w zgodzie z własnymi, autentycznymi wyborami życiowymi.
Pracuję w podejściu systemowo-psychodynamicznym. Dbam o poczucie bezpieczeństwa w relacji. Pracuję w oparciu o więź. Dążę do rozumienia i wspólnego opracowania konfliktów wewnętrznych osoby. Zwracam uwagę na kontekst środowiskowy.
Każdy proces psychoterapeutyczny poprzedzają 3 spotkania konsultacyjne, podczas których formułujemy trudność, z jaką się zmagasz oraz cele do dalszej pracy. Te trzy spotkania to przestrzeń na decyzję o współpracy terapeutycznej.
Spotkania trwają 50 minut i odbywają się raz w tygodniu o stałej porze.
Sposób odbierania, przeżywania i rozumienia rzeczywistości przez dziecko jest inny niż u nastolatka oraz inny niż u dorosłego.
Najważniejszą różnicą w pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą a dorosłymi jest uwzględnianie obecnego etapu rozwoju dziecka, jego możliwości poznawczych i emocjonalnych, ale także uwzględnianie kontekstu rodzinnego. Ważnym elementem terapii dzieci jest praca z rodzicami.
W terapii dzieci i młodzieży ważna jest relacja, to jeden z podstawowych czynników leczących. Jak w każdym procesie terapeutycznym - dzięki bezpiecznej relacji, opartej na akceptacji, możliwa jest zmiana i przetworzenie emocji trudnych do przeżycia i zrozumienia samodzielnie przez dziecko.
Nastolatek natomiast dzięki bezpiecznej relacji ma przestrzeń do nazwania i zrozumienia własnych przeżyć. Analiza własnych doświadczeń, myśli, uczuć, potrzeb i zachowań zwiększa świadomość, umożliwia refleksję, a refleksja - zmianę dokonywaną w zgodzie z własnymi wyborami życiowymi młodego człowieka.
Spotkania terapeutyczne trwają 50 minut i odbywają się raz w tygodniu w stałym terminie.
Na diagnozę psychologiczną dzieci i młodzieży składają się konsultacje z rodzicami i dzieckiem, pogłębiony wywiad oraz obserwacja dziecka, a także testy diagnostyczne - w zależności od potrzeb w danej sytuacji*.
Podczas diagnozy zbieram informacje o rozwoju i doświadczeniach, zasobach i trudnościach dziecka i jego rodziny. Rozpoznaję problem, by móc zaproponować dopasowaną formę pomocy.
W razie potrzeby zalecam wizytę u innych specjalistów, z którymi współpracuję.
*Wykonuję badania intelektu, diagnozę ADHD** oraz diagnozę spektrum autyzmu**, wykorzystuję narzędzie ADOS-2.
**oficjalna diagnoza (nozologiczna) - stawiana jest przez lekarza psychiatrę jako rozpoznanie medyczne, jednak niezbędne są badania, które wykonuje psycholog.
Zajmuję się diagnozą neuroróżnorodności w zakresie ADHD i spektrum autyzmu. Wykorzystuję wystandaryzowane narzędzia do badań.
Diagnoza ADHD
obejmuje od ok. 4 spotkań diagnostycznych*
I - wywiad z rodzicami
II - spotkanie z dzieckiem
III - badanie dziecka
IV - podsumowanie
Diagnoza spektrum autyzmu
- przy wykorzystaniu narzędzia ADOS-2 - obejmuje od ok. 3 spotkań diagnostycznych*
I - wywiad z rodzicami
II - spotkanie z dzieckiem / badanie ADOS-2
III - podsumowanie + raport z badania ADOS-2
*Czas trwania (ilość spotkań) zależy od indywidualnej sytuacji badanego i może ulec zmianie.
ADOS-2 – to wystandaryzowany protokół obserwacji, nazywany „złotym standardem” w diagnozie spektrum autyzmu.
Pozwala zebrać informacje na "tu i teraz" i określić umiejętności z obszarów: komunikacji, wzajemności w interakcjach społecznych, zabawy i ograniczonych lub powtarzalnych wzorców zachowań. – czyli tych obszarów, na podstawie których diagnozuje się spektrum autyzmu. Narzędzie umożliwia także określenie nasilenia tych cech.
Badanie wykorzystywane jest w diagnozowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych, u których podejrzewa się obecność cech związanych ze spektrum autyzmu lub u których obserwuje się zachowania
charakterystyczne dla spektrum autyzmu. Dzięki badaniu uzyskujemy również informacje o mocniejszych i słabszych stronach osoby w spektrum autyzmu.
W trakcie badania diagnosta proponuje osobie badanej – dziecku/dorosłemu szereg wspólnych aktywności i tematów do rozmów. Spotkanie przebiega w miłej i swobodnej atmosferze. Podczas interakcji specjalista analizuje konkretny zakres zachowań związanych ze spektrum autyzmu.
W przypadku młodszych dzieci badanie przeprowadzane jest w obecności rodzica/opiekuna.
Psycholog
Sara Siomkajło
Tel. 697 409 614